سخنان کاظم قلمچی در جلسهی نفرات برتر ۷ فروردین ۹۶
موضوعات جلسه:
۱- در زمینهی خودتنظیمی و هدفگذاری ۴ گروه داریم که این گروهها در نظرسنجی آمده بود و در این جلسه به آن میپردازیم.
۲- از لحاظ روش مطالعهی شما در دوران طلایی نوروز، بسته به اینکه روی تثبیت تمرکز داشتید یا بهبود، به گروههای مختلف، بازیابی، دوبارهخوانی یا جدیدخوانی طبقهبندی میشوید.
۳- اشاره به برنامهی راهبردی آزمونهای بعدی.
بعد از دوران طلایی نوروز، وارد پروژهی هفتم میشوید که حساسترین پروژه است که در مورد آن هشدارهایی را به شما میدهیم.
۴- اگر بخواهید برای ایام باقیمانده تا کنکور از کسی مشورت بگیرید، ویژگیهای آن مشاور باید چه باشد؟
مشاور خوب کیست؟ کانونیهای موفق، یعنی کسانی که قبلا کانونی بودهاند و رتبهی خوبی در کنکور کسب کردهاند میتوانند مشاوران خوبی برای شما باشند. کسی که شما را راهنمایی میکند باید خودش مسیر را با موفقیت طی کرده باشد. یکی از بهترین مشاوران خود شما هستید که در سالهای آینده ممکن است بخواهید به دیگران مشاوره دهید.
۵- وظایف پدر و مادرها برای فرزندان کنکوری در ماههای باقیمانده چیست؟
۴ گروه از لحاظ خودتنظیمی:
خودتنظیمی ۲ آیتم دارد: هوش هیجانی (مدیریت اراده، اضطراب و خشم) و فراشناخت (مدیریت تفکر) و با خودتنظیمی، یکی این که مهارت ها و دانش فراشناختی را یاد می گیرید و دوم این که هوش هیجانی شما تقویت میشود. هوش هیجانی به شما کمک میکند هیجانات و اضطراب خود را مدیریت کنید. کانونیها هر چه به کنکور نزدیک میشوند علیرغم اینکه ممکن به نظر برسد باید بیشتر استرس داشته باشند ولی آرامش بیشتری دارند چون خودشان را میشناسند و انتظارات معقولی از خودشان دارند. از نظر من، مدیریت تفکر از مدیریت اراده بسیار مهم تر است و اگر شما بتوانید مغز خود را مدیریت کنید، میتوانید قلب خود را نیز مدیریت کنید (مدیریت هیجانات)، من تلاش می کنم که شما روش تفکر را یاد بگیرید.
برمبنای خودتنظیمی شما ۴ گروه هستید:
۱- کسانی که به طور قاطع هدف و برنامهی مشخصی دارند.
۲- کسانی که خودشان برنامه دارند ولی از دیگران هم میخواهند که به آنها کمک کنند.
۳- کسانی که خودشان برنامه ندارند ولی با گفتگو به نتیجه میرسند.
۴- قطب مقابل افراد گروه اول، کسانی هستند که برنامه ندارند و از دیگران برنامه میخواهند.
سوال ۲۷۷ نظرخواهی این آزمون به این اختصاص داشت که اولویت را به چه اختصاص داده بودید؟ تثبیت یا پیشرفت.
در ایام عید و دوران جمعبندی باید روی تثبیت تاکید کنید و جای پایتان را محکم کنید. صبر کردن و به تثبیت پرداختن برای شما که در سن حدود ۱۷ سالگی هستید خیلی مهم است. شما باید در همین سن استراتژیست باشید و استراتژی صحیحی را برای نحوهی مطالعهی خود در ایام باقیمانده اتخاذ کنید. این استراتژیهاست که نتیجهی نهایی شما را رقم میزند.
شیوهی مطالعهی شما در دوران طلایی نوروز:
کارنامهی بازیابی را تقریبا سال گذشته ابداع کردم و کوشا جافریان رتبهی ۳ کشوری ریاضی نیز از آن استفاده کرد و در صحبتهایش به آن اشاره کرده است. این کارنامه خیلی به شما کمک میکند تا به راحتی سوالات آزمونهای گذشتهی خودتان را بررسی کنید. چهارشنبه ۲۵ اسفند، در یک روز، نزدیک به ۱۱ هزار نفر از کارنامهی بازیابی خودشان دیدن کردند و این بسیار خوب است که دانشآموزان از این ابزار استفاده میکنند. حتی در روز سال تحویل نیز ۵ هزار نفر کارنامهی بازیابی خودشان را از سایت کانون دانلود کردهاند. ۵ فروردین این عدد به ۱۲هزار نفر رسید. همچنین در مورد هدفگذاری که بارها در انتهای سال ۹۵ نیز به آن اشاره کردیم، تا یکشنبه ۶ فروردین ۹۶، ۳۰ هزار نفر در سایت کانون، هدفگذاری کردهاند.
روز ۷ فروردین خیلیها ممکن است درس خواندن و شرکت در آزمون را رها کرده باشند ولی حاضران این جلسه، نه تنها در آزمون حضور داشتهاند بلکه به همراه پدر و مادرشان در این جلسه نیز شرکت کردهاند و اگر نتیجه بگیرند که میگیرند دلیل همین زحمات است. از الان به بعد روی بازیابی تاکید بیشتری کنید. باید روش و استراتژی شما در ایام باقیمانده صحیح باشد.
.............................................................
در ادامه، برترهایی که بیش از ۷ بار از کارنامهی بازیابی خودشان استفاده کرده بودند به بیان تجربیاتشان پرداختند که بخشی از صحبتهای آنها در زیر آمده است. دقت کنید که هر کدام از این دانشآموزان استراتژی خاص خودش را در استفاده از این کارنامه دارد:
۱۰ دانشآموز برتر و ۱۰ استراتژی استفاده از کارنامهی بازیابی
نسیم جمشیدی با تراز ۷۴۴۰: ترکیبی از کارنامهی بازیابی و کتاب سهسطحی را استفاده کردم.
به عنوان مثال برای زیست، اول سوالات ساده بازیابی را پاسخ میدادم بعد سوالات نسبتا دشوار را از کتاب سهسطحی به صورت زماندار کار میکردم. سپس سوالات سختتر را از کارنامهی بازیابی کار میکردم و مجددا از کتاب سهسطحی تست کار میکردم در نهایت هم کتاب را مرور میکردم.
کاظم قلمچی: این دانشآموز استراتژی خاص خود را دارد و دقت کنید که او با تراز ۷۴۴۰ از سوالات ساده شروع میکند در حالیکه برخی از دانشآموزان با تراز ۴۰۰۰ از همان ابتدا سراغ سوالات دشوار میروند. برترها قدر سوالات ساده را میدانند.
.............................................................
مریم کریمیان با میانگین تراز ۶۹۸۰: بسته به دروس مختلف نحوهی استفادهی من از این کارنامه متفاوت است.
در دروس متنی از جمله درس زیست و ادبیات، اول درس را میخواندم بعد به کارنامه مراجعه میکردم (چون برای دروس عمومی و متنی نیاز به خواندن و دوره است و احتمال خطا در دروس متنی بدون مطالعه، بیشتر میشود.) ولی در مورد دروس اختصاصی، مثل ریاضی ابتدا به کارنامهی بازیابی مراجعه میکردم و مساله حل میکردم بعد سراغ درس میرفتم.
.............................................................
عسل مهرادفر با میانگین تراز ۷۴۳۲: در امتحانات ترم مدرسه، تمام سوالات درست و غلط و نزده را یکبار کار کرده بودم به جز زبان که به آن مسلط بودم. در این درس، فقط سوالاتی را که کمتر از ۴۰ درصد پاسخگویی داشت پاسخ دادم.
کاظم قلمچی: نکتهی قابل توجه در صحبتهای ایشان این است که در زمان امتحانات مدرسه هم از این سوالات استفاده کرده و تراز این دانشآموزان بیدلیل بالاتر از باقی دانشآموزان نیست. آیا به این فکر کردید که استفاده از این سوالات برای امتحانات تشریحی مفید است یا خیر؟
با پشتیبان ویژهام مشورت کردم و موافق بود. در دیفرانسیل که نوسانی بودم (به نوعی مسلط بودم ولی در آزمونها نتیجه مطلوبی نمیگرفتم)، با کار کردن سوالات کارنامهی بازیابی، در ۲۴ دی نتیجه گرفتم و با حل کردن اشکالاتم، هم در امتحانات مدرسه نتیجهی بهتری کسب کردم و هم در آزمونها.
.............................................................
اولیا شاهین فرشچی رشتهی تجربی: قبل از ۲۰ اسفند با نگاه به سوالات متوجه شدم که منبع خیلی خوبی است برای عید، ابتدا به صورت الکترونیکی چند بار آنها را زدم ولی قبل از طراحی برنامهی عید، آنها را پرینت گرفتم و آنها را دستهبندی کردم و روی آنها کار کردم. آنها را درسمحور هم طبقهبندی کردم به عنوان مثال در درس انگلیسی چون نیاز به خواندن اصلا نداشتم، فقط به تست زدن پرداختم چون به آن مسلط بودم، رنگ درس زیست سوم، براساس کارنامهی ۵ نوع درس، سبز بود. مبحثهای این درس را نگاه کردم و دیدم در برخی از مباحث خوب نیستم و سوالات آن مباحث را کار کردم. برای درسهایم اول سوالات آسان را زدم که ببینم آیا قادر به صحیح پاسخ دادن مجدد هستم.
آیا از اینکه به صورت الگوریتمی این مراحل را طی میکردید خسته و کلافه نمیشدید؟
نه پدرم که مهندس عمران است، همراه من بود.
کاظم قلمچی: در کارهایی که برای اولیا نوشته ام تا در دوران باقیمانده تا کنکور برای فرزندان کنکوری انجام دهند، اولین نکته کاری است که پدر شما انجام داده است پرینت گرفتن کارنامهی بازیابی و صرف زمان برای آنها.
پدر: تجربهی من در این مدت همراهی با فرزندم در آزمونها و جلسات شما این بود که شما بسیار روی شفاف شدن ذهن اصرار داشتید و میگفتید باید دانشآموزان ذهن شفاف داشته باشند و من دیدم که ذهن دخترم هر روز بیشتر و بیشتر شفاف میشود و من فقط مشوق او بودم. در واقع شفافیت ذهن خودش بود و من هم تائیدش میکردم و میگفتم مسیر صحیحی را طی میکند.
با چه ترازی شروع کردید و پیشرفت داشتید یا خیر؟
دوم دبیرستان، شرکت در آزمونهای کانون را با تراز ۴۸۰۰ شروع کردم. در عمومیها بالاترین ترازم،۷۱۰۰ بود و اوایل امسال نیز میانگین ترازم ۶۶۰۰ بود بعد کمی ترازم کاهش پیدا کرد. برای درس زیست همیشه از جزوه میخواندم و ۶ از ۱۰ پاسخ میدادم. این روش را تغییر دادم و شروع کردم از کتاب درسی خواندن اول افت کردم و در اولین آزمون بعدی ۱ از ۱۰ زدم ولی وقتی ادامه دادم بهتر شد. همچنین مدتی استفاده از دفتر برنامهریزی را کنار گذاشتم و ترازم افت کرد و با استفادهی مجدد از آن، دوباره ترازم رشد کرد.
کاظم قلمچی: شما وقتی در ابتدای تغییر روشتان نتیجه نگرفتید بلافاصله آن را رها نکردید و ادامه دادید. این کار درست است چرا که گاهی در یک قدمی قله منصرف میشویم.
حضور پدر و مادرها در این جلسات، تاثیرگذار و الهامبخش است. در جلسات ۵ نفرهی آتی به پشتیبانهایی جایزه خواهیم داد که دانشآموزان آنها با پدر و مادر حضور داشته باشند. امروزه در دنیا، نقش آموزشی پدر و مادر بسیار جدی است و این بحث در دنیا مطرح است که نقش آموزشی پدر و مادر بیشتر است یا معلمان.
.............................................................
شهرزاد حسین زاده با میانگین تراز ۶۸۰۰: از کارنامهی بازیابی فقط برای اختصاصیها استفاده میکردم و به صورت مبحثی.
ابتدا مباحث با تعداد سوال بیشتر را حل میکردم به این دلیل که اولا وقتی تعداد سوال بیشتر است یعنی آن مبحث مهمتر است و دوم اینکه در آغاز کار که انرژی بیشتری دارم بهتر است سوالات بیشتر را کار کنم و مباحث با تعداد سوال کمتر را برای بعد میگذاشتم که زودتر تمام شوند و از تمام شدن آنها انرژی مضاعف بگیرم. هنگام زدن تستها خیلی به زمان اهمیت نمیدادم و برای هر سوال مطالب مربوط به آن سوال را میخواندم و نکتههای آن سوال را یادداشت میکردم.
من در دروس فیزیک و شیمی ضعیف هستم و در مورد سوالات با کمتر از ۱۰ درصد پاسخگویی، سوال را جواب ندادم بلکه فقط صورت سوال را میخواندم که با تیپ سوالات سخت آشنا شوم چون من نباید برای آنها وقت صرف کنم و در جلسهی آزمون از آن سریع بگذرم و به نظر خودم این کار مهمترین نتیجه را برایم داشت.
کاری که شما انجام دادهاید به نوعی تکنیک تست شناسی است که همه ساله به آن اشاره میکنیم. در این تکنیک از دانشآموزان خواسته میشود هر روز ده دقیقه به این تمرین خصوصا در دوران جمع بندی بپردازند تا در کنکور نیز بتوانند از آن استفاده کنند. به این صورت که به عنوان یک بازی علمی، روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک مجموعه تست را از درسی که فکر میکنید در جلسه آزمون برای آن زمان کم میآورید انتخاب و از لحاظ سطح دشواری و وقتگیری ارزیابی و علامتگذاری کنید. سوالها را حل نکنید فقط علامتگذاری کنید. با این کار توانایی شما در شناخت سوالها بیشتر میشود. امیرهوشنگ شکرایی پس از اتمام سربازی در رشتهی تجربی با معدل ۱۲، دیماه به کانون پیوست و دندانپزشکی شهیدبهشتی قبول شد و این توصیه را که به او کرده بودیم انجام میداد. او در دانشگاه هم از دفتر برنامهریزی استفاده میکرد و با معدل ۲۰ فارغالتحصیل شد.
شهرزاد حسین زاده: در نهایت هم خلاصه درسها را میخواندم و انرژی خوبی گرفتم چون متوجه شدم خیلی پیشرفت کردهام، چون با کار کردن کارنامهی بازیابی، مطالبی را که قبلا بلد نبودم را یاد گرفتهام.
کاظم قلمچی: در یک مقاله که ترجمهی آن در سایت کانون قرار داده شده اشاره شده که از تعداد زیادی از اساتید دانشگاههای برتر دنیا جای کپسول آتشنشانی را پرسیدند و اکثریت نمیدانستند در حالیکه این کپسول کنار اتاق آنها بود. آشنایی به معنی بلد بودن نیست فارغالتحصیلها نیز این مشکل را زیاد دارند فکر میکنند موضوعی را میدانند ولی هنگام پاسخ به سوال و بازیابی متوجه میشوند نمیدانند. فرق بازیابی این است که با آن، توهم یادگیری رفع میشود. به نظرتان مطالب آشناست ولی یادگیری کامل رخ نداده است. با بازیابی توهم رفع و یادگیری اتفاق میافتد.
.............................................................
محیا قینی میانگین تراز ۷۰۰۰: مادرم هر آزمون تمام سوالات نزده و غلطهایم را از پنجم دبستان در یک دفتری جمع میکند.
مادر دانشآموز: دختر بزرگم کانونی بود و رشتهی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف قبول شد (ورودی سال ۹۱ دانشگاه). من عادت داشتم برای او سوالات نزدهاش را در آزمونها جمعآوری میکردم و طبق عادت این کار را برای این دخترم هم انجام میدهم. دیدهام که کارنامهی بازیابی را در سایت قرار میدهید ولی من این کار را برای فرزندم انجام میدهم و نتیجه میدهد و زمان کمتری میگیرد.
کاظم قلمچی: این کار قطعا بهتر است ولی همه این کار را انجام نمیدهند. اگر دفتر برنامهریزی را هم خود دانشآموز خطکشی کند و استفاده کند بهتر است ولی چاپی کردهایم تا همه به جهت سهولت استفاده کنند.
با توجه به اینکه شما غیر از ایشان، دختر دیگری نیز داشته اید که کانونی بوده و ۵ سال پیش هم از خدمات کانون استفاده کردهاید، داور خوبی برای ارزیابی کانون هستید. به نظر شما، کانون ۵ سال پیش چطور بود و الان چطور است؟ (این سوال را از پدر کوشا جافریان نیز پرسیدم چرا که برادر بزرگتر کوشا نیز ۱۵ سال پیش، دانش آموز کانون بوده است.)
مادر دانشآموز: آزمونهای کانون طی این سالها کیفیتش را حفظ کرده است. درست است که هر سال ایدهی جدید دارد ولی کیفیت را حفظ میکند و این برای من مهم است.
کاظم قلمچی: مادر فقط عاطفه، گذشت، ایثار، فداکاری و محبت نیست تفکر هم هست. اگر شما به اینجا رسیدهاید به خاطر زمانی است که پدر و مادر شما صرف کرده است.
محیا قینی: تعداد سوالاتم را میدانستم و برای زمانهای مختلف تقسیم کرده بودم، سوالاتی را که برای بار دوم اشتباه پاسخ داده بودم را هم دوباره دیروز کار کردم.
همچنین سوالاتی را که قبلا درست زده بودم با درصد پاسخگویی کم را دوباره کار کردم. در واقع سوالاتی را که من حل کرده بودم ولی برای بقیه سخت بود را دوباره کار کردم.
.............................................................
علیرضا فخرپور با میانگین تراز ۶۶۰۰: من فارغ التحصیل هستم و کارنامهی بازیابی به من کمک کرد خودم را بهتر بشناسم.
با بررسی سوالات این کارنامه متوجه شدم من برخی از مباحث با سوالات ساده را نمیتوانستم حل کنم در عوض بسیاری از سوالات سخت را توانسته بودم جواب دهم. پس روشهایم را در این درسها کشف و برای دروس دیگرم تعمیم دادم، این مهمترین تاثیر این کارنامه برای من بود.
.............................................................
محمد عربدوست با میانگین تراز ۶۶۰۰: کارنامهی بازیابی، بیشتر باعث شد جلوی شخصیت مغرورم را بگیرم و غرورم را مدیریت کنم. من کارنامهی بازیابی را معمولا با سوالات درست شروع میکنم.
من عادت داشتم وقتی در کاری موفق میشوم و سوالاتی را درست پاسخ میدهم آن را به عنوان کار تمام شده کنار میگذارم ولی وقتی صحیحها را ارزیابی میکنم میبینم نکات مهمی را قبلا میتوانستم جواب دهم ولی الان نمیتوانم.
اگر بخواهم غیر از دید کلی به موضوع دیگری اشاره کنم باید بگویم اول سوالات صحیح، بعد غلطها و سپس نزدهها را بررسی میکردم. سوالاتی که صحیح پاسخ داده بودم را برای تثبیت استفاده میکردم و غلطها را دوباره میزدم تا یادگیری ناقص خودم را به کامل تبدیل کنم و سوالات نزده را دوباره پاسخ میدادم برای اینکه نکاتی را که بلد نبودم را یاد بگیرم.
نکتهی بعدی اینکه روش استفاده از کارنامه برای هر درس (و هر مبحثی) برای من فرق داشت.
کاظم قلمچی: در کارنامهی بازیابی هم برای هر درسی باید متفاوت عمل کنید. در مورد خودتنظیمی خودتان خیلی باید کار کنید. شما چگونه برای هر درس استفاده کردید؟
براساس کارنامهی مبحثیام، در مورد مباحث با رنگ سبز و آبی، به نوعی دروس نقاط قوت و نقاط قوت پایدارم، با پاسخ دادن به سوالاتی که قبلا به آنها صحیح و غلط پاسخ داده بودم تلاش میکردم مطالب تثبیت شود و زمان را ذخیره کنم (صرف نقاط ضعفم کنم) و سعی میکردم در مورد سوالاتی که به آنها صحیح پاسخ داده بودم، مغرور نشوم. در مورد دروس دیگر سراغ همهی سوالات میرفتم و نزدهها را هم کار میکردم.
.............................................................
داستان دانشآموزی که از ۱ از ۱۰ به ۸ از ۱۰ رسید.
فرزاد محمدی: بعد از بررسی کارنامهی مبحثی و ۵ نوع درس، در درسهایی که از همه پایینتر بودم (در واقع درسهایی که ضعیف بودم) اول درستهایم را پاسخ میدادم بعد کتاب آبی را، زیر و رو میکردم بعد دوباره نزدهها و غلطهایم را پاسخ میدادم.
چقدر فکر میکنید استراتژی شما درست بوده است؟
در فیزیک ۱ خیلی ضعیف بودم ولی توانستم در آن به ۸ و ۹ از ۱۰ برسم. در ۴ ساعت کار کردن با کارنامهی بازیابی در این درس، چند از ده را از ۱ از ۱۰ به ۸ از ۱۰ رساندم.
کاظم قلمچی: با استراتژی شما خیلی موافق هستم. اینکه در درسهای ضعیف، قبل از اینکه درس را بخوانید درستها را جواب میدادید بعد سوالاتی را که صحیح پاسخ داده بودید پاسخ میدادید و بعد کتاب آبی را کار میکردید.
.............................................................
سیدحسین اصفهانی با میانگین تراز ۶۶۰۰: سوالات درست و غلط و نزده را حل نمیکردم بلکه به درصد پاسخگویی توجه میکردم.
به این صورت که اول درستهای زیاد زده بعد غلطهایی که همه درست زده بودند را بررسی میکردم (من غالبا به علت بیدقتی یا اشتباه محاسباتی غلط زده بودم). سپس سوالات نزدهی خودم که تعداد زیادی به آنها پاسخ صحیح داده بودند را بررسی میکردم.
دفعهی دوم صحیحهایی با درصد پاسخ کم و غلطهایی که دیگران زدهاند ولی من نزدهام را کار میکردم تا تثبیت شود.
کاظم قلمچی: خیلی خوشحالم طراحیای که ما انجام دادهایم (جعبه ابزار کارنامه و بهویژه کارنامهی بازیابی) برای شما مفید بوده است.
.............................................................
پیشنهادات برای پدرها و مادرها:
۱ - پرینت گرفتن از کارنامهی بازیابی
۲ - انتخاب سوالات نزده یا غلط زدهی دانشآموزان
۳ - ثبت ساعات مطالعهی دانشآموزان در دفتر برنامهریزی
۴ - تکمیل تابلو نوروزی (این کار و نوشتن ساعت مطالعه در دفتر برنامهریزی، ۱ دقیقه بیشتر زمان نمیبرد
ولی نقش مهمی دارد)
۵ - پرسش سوالات فلشکارتها، برگههای لایتنر از دانش آموزان
۶ - هدفگذاری و برنامهریزی
در ایام پیش رو پیوستگی شما به آزمونها و برنامهی آزمونها و مدرسه از اهمیت بیشتری برخوردار است و سبب پیشی گرفتن برخی از دانشآموزان از یکدیگر میشود. تعدادی از دوستان مجید عابدی ثمرین رتبه ۹ کنکور ۸۱ رشته ریاضی، قبل از عید از او جلوتر بودند ولی ایشان توانستند از آن ها سبقت بگیرند. دوستان او بعد از عید از برنامه و مدرسه جدا شدند ولی ایشان تا انتها با برنامه آزمونها و با مدرسه همراه بودند و موفق به کسبرتبه تک رقمی ۹ کشور کنکور ۸۱شدند. ایشان جزء معدود کسانی بودند که از تهران رتبه تک رقمی کسب کردند.گفتگو با او که در یکی از جلسات نفرات برتر سالهای گذشته انجام شد در سایت کانون در دسترس است.
در انتهای جلسه از دانشآموزان خواسته شد آنچه را که در این جلسات یاد گرفتهاند را بیان کنند. بخشی از صحبتهای آنها در زیر آمده است:
بیشتر به پیشرفت فکر میکردم ولی با این جلسه متوجه شدم تثبیت مهمتر است.
متوجه اهمیت بازیابی شدم.
شما همیشه روی فکر کردن تمرکز داشتید و این که برنامه ریزی باید دقیق باشد و دانشآموزان باید زیاد تلاش کنند.
من از این جلسات بیشتر یاد گرفتم که نسبت به همهی دروس، شفافیت ذهن داشته باشیم.
آشنایی با کارنامههای کانون بخصوص سوال محور برایم خیلی مهم بود که سبب پیشرفتم شد.
بازیابی چیزی بود که از این جلسات بیش از هر چیزی یاد گرفتم.
من از این جلسات متوجه شدم که باید بیشتر به بازیابی و سوالات درست خودم توجه داشته باشم.