تنها نمايندگی کانون فرهنگی آموزش - اصفهان دختر
 
کانال رسمی پارسايی در تلگرام
برای ورود به پرتال کليک کنيد
 

فایل های ضمیمه

 
جهش و پیشرفت زیاد در ماه های پایانی ( قسمت اول - ۳۰ دقیقه ) 
جهش و پیشرفت زیاد در ماه های پایانی ( قسمت دوم - ۳۰ دقیقه ) 
جهش و پیشرفت زیاد در ماه های پایانی ( قسمت سوم - ۳۰ دقیقه ) 
جهش و پیشرفت زیاد در ماه های پایانی ( قسمت چهارم - ۳۰ دقیقه ) 

 

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه‌ی نفرات برتر ۱۸ فروردین ۹۶

 

موضوع جلسه: چگونه بعد از عید پیشرفت کنیم؟ اغلب مطالبی که در این جلسه بیان می‌شود هم برای کنکوری‌ها و هم دانش‌آموزان دیگر مقاطع قابل  استفاده است.

جهش و پیشرفت زیاد در ماه های پایانی، آیا واقعا ممکن است ؟ چگونه ؟ این سوال بسیاری از دانش آموزان است که آیا در ماه های پایانی می توانیم پیشرفت زیاد داشته باشیم ؟ تجربه نشان می دهد در سال های گذشته واقعا تعداد قابل توجهی از دانش آموزان توانسته اند پس از دوران طلایی نوروز پیشرفت کنند این موضوع به ویژه برای داوطلبان کنکور چشم گیرتر است . در سال های پایین تر آزمون پایانی جنبه ی رقابتی ندارد به همین دلیل افت رتبه ی دانش آموزان چندان مشخص نیست و بیشتر رشد آن ها دیده می شود . امکان روش های اشتباه در سال های پایین تر هم خیلی کمتر است یعنی کمتر امکان دارد دانش آموز دبیرستانی یا دبستانی در ماه های پایانی زیاد درس بخواند اما با روش های اشتباه درس بخواند و غالبا کنکوری‌ها کارهای عجیب و غریب بیشتری می‌کنند. در مورد دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی وقتی زیاد درس می خوانند ، تفاوت نتایج بین خوب و خوب تر است . یعنی معمولا نتیجه ی بد نداریم اما برای دانش آموزان و دانشجویانی که باید در آزمون های جامع مثل کنکور شرکت کنند ممکن است کسانی زیاد درس بخوانند ونتایج خیلی خوب یا خوب و یا حتی ضعیف تر از توانایی واقعی خود به دست آورند .

راه های اشتباه چیست ؟ چرا برخی از دانش آموزان درس می خوانند اما نتایج ضعیف می گیرند ؟

دلیل اصلی این است که این افراد به دنبال راه های میان بر و غیر عادی هستند . می خواهند به طور ناگهانی و با برخی فوت و فن ها جهش کنند . مطمئن باشید که چنین فوت و فن هایی در کار نیست و تمام راه های پیشرفت زیاد و حتی جهش ، روش هایی عقلانی و منطقی هستند . به دنبال راه های میان بر و غیرعادی نباشید که چنین راه هایی نه تنها سبب پیشرفت شما نخواهند شد بلکه سبب از دست دادن جایگاه فعلی تان نیز می شود . دانش آموزی را در نظر بگیرید که حدود دویست نمره ی تراز افت کرده است او برای جبران این دویست نمره هر کاری می کند وبه هر دری می زند ، هر روشی را امتحان می کند، روش های خود را تغییر می دهد گاهی مایوس می شود و درس خواندن را رها می کند گاهی به شدت درس می خواند و در پایان نتیجه ی ضعیف تری به دست می آورد . و به اصطلاح در یک دور باطل ( سیکل معیوب ) قرار می گیرد .

راه های مطمئن برای پیشرفت زیاد کدام هستند ؟

اولین و ضروری ترین عامل این است: بیشتر از گذشته و متمرکز تر از گذشته درس بخوانید.

درمورد افزایش ساعات مطالعه دو نکته را در نظر بگیرید : نکته ی اول، شرایط فعلی خود ونکته ی دوم ، توان واقعی خود

نکته ی اول :اگر در وضعیت کنونی ، روزی شش یا هفت ساعت درس می خوانید به فکر دو برابر کردن زمان مطالعه تان نباشید و به تدریج ساعات مطالعه را افزایش دهید

نکته ی دوم :توان واقعی تان را هم در نظر بگیرید : آیا هیچ گاه در طول عمر خودتان فرد سخت کوش و پرکاری بوده اید ؟ آیا تا چه حد اراده ای قوی دارید ؟ تا چه حد به کار صبورانه و پیوسته عادت دارید ؟ برای تغییر ساعات مطالعه و توان زحمت کشی تان باید بدانید شخص شما ( دقت کنید خود شما و نه دیگران ) تا چه حد می توانید ساعات مطالعه تان را افزایش دهید . حد واقعی برای شما چیست ؟ آینده‌ی شما ادامه‌ی گذشته‌ی خودتان است.

یک پیشنهاد برای افزایش ساعات مطالعه : این پیشنهاد الزامی نیست ولی می تواند برای بسیاری از دانش آموزان موثر واقع شود . هم در مورد افزایش ساعات مطالعه و هم در مورد هر تصمیم دیگری که نیاز به اراده ی قوی و به توانایی نه گفتن نیاز دارد از یک فرد امین و دلسوز کمک بگیرید معمولا بهترین فرد مادر ، پدر یا اعضای نزدیک خانواده ی خودتان هستند . تصمیم خود را برای افزایش ساعات مطالعه یا هر تصمیمی که نیاز به اراده ی قوی دارد (مثل زود از خواب بیدار شدن و وقت تلف نکردن) به او بگویید و بخواهید در اجرای تصمیم به شما کمک کند.

از برنامه ی راهبردی جدا نشوید ، در آزمون ها غیبت نکنید ، طبق برنامه ی راهبردی درس بخوانید

طبق بررسی انجام شده، درصد حضور دانش‌آموزان با ترازهای بالای ۷۰۰۰ در آزمون ۷ فروردین بسیار بیشتر از درصد حضور دانش‌آموزان با ترازهای پایین‌تر است. هم‌چنین دانش‌آموزان با ترازهای بالاتر اغلب بررسی سوالات کارنامه‌ی بازیابی را با سوالات ساده‌تر آغاز می‌کنند در صورتی‌که دانش‌آموزان با ترازهای پایین‌تر در آغاز، سراغ سوالات دشوارتر می‌روند و دانش‌آموزان تراز بالاتر قدر سوالات ساده‌تر و حفظ نقات قوت و حضور در آزمون‌ها را بیشتر می‌دانند.

یکی از مهم ترین دلایل برای افت جدی برخی دانش آموزان در دوران پس از عید، جدا شدن از برنامه است . ده ها مثال وجود دارد که دانش آموزانی که تا عید از دوستان دیگرشان بهتر بودند ، با جدا شدن از برنامه ، پس از عید عقب افتادند . جمع بندی های ما نشان می دهد دانش آموزان برتر ، کمترین غیبت را در آزمون ها دارند . علاوه بر این ، پس از عید در کلاس های مدرسه هم شرکت می کنند . جالب این که پس از قبولی در رشته ی دلخواه در دانشگاه برخی از همین دانشجویان برتر در کلاس ها کمتر حاضر می شوند . در دانشگاه هم دانشجویانی که کمتر تحت تاثیرطعنه ها و تمسخر دیگران قرار می گیرند و از کلاس ها غیبت نمی کنند نتایج بهتری می گیرند .

روش های موثر برای پیشرفت زیاد

وقتی دو شرط اول را دارید یعنی در حد توانایی واقعی خودتان زیاد درس می خوانید و با برنامه ی راهبردی هم همراه هستید موضوع روش ها اهمیت زیادی پیدا می کند. روش های موثر برای پیشرفت زیاد کدام ها هستند .

به خودتان بیشتر اتکا کنید . برنامه مال خودتان باشد.

برای موفقیت زیاد باید خودتان نقش اصلی را در برنامه ریزی داشته باشید . عنصر اصلی برنامه ریزی نگاه به گذشته است .دفتر برنامه ریزی را با دقت بنویسید به ویژه صفحه ی ۱۸۲ دفتر برنامه ریزی را با دقت تکمیل کنید . نوشتن دفتر برنامه ریزی در هر روز بیش از یک یا دو دقیقه زمان نمی برد . اگر صفحه ی ۱۸۲ را تاکنون تکمیل نکرده اید از مادرتان کمک بگیرید .

اما برای برنامه ریزی برای آینده

بهتر است ابتدا خودتان را بشناسید . از لحاظ توانایی هدف گذاری و برنامه ریزی در کدام یک از گروه ها قرار دارید ؟

گروه اول :هدف و برنامه ی مشخصی دارند چندان نیازی به مشورت با دیگران احساس نمی کنند

گروه دوم :خودشان هدف و برنامه ی مشخص دارند اما از مشورت دیگران استقبال می کنند

گروه سوم :خودشان به تنهایی هدف گذاری و برنامه ریزی نمی کنند اما هنگام برنامه ریزی مشترک ، نقش فعال دارند

گروه چهارم :از افراد آگاه می خواهند برایشان برنامه ریزی کنند و به ایشان بگویند با چه برنامه ای درس بخوانند

گروه پنجم :اعتقادی به هدف گذاری و برنامه ریزی ندارند

اگر جزء گروه اول هستیددر مورد خود اتکایی مشکل ندارید مشکل شما در قطب مقابل است . باید افراط در خود اتکایی و خود محوری را کنار بگذارید و به نظر دیگران نیز توجه کنید. تصمیم گیرنده خودتان هستید اما نظرات دیگران به ویژه افراد خانواده به شما کمک می کند بهتر فکر کنید و تصمیمات اشتباه خود را به موقع و قبل از آن که دیر شود تصحیح کنید .

اگر جزء گروه دوم هستید .بهترین وضعیت را دارید شما باید هدف گذاری ها ، تصمیمات و برنامه تان را در جایی بنویسید و ثبت کنید و افراد مطمئنی را برای گفت و گو ومشاوره انتخاب کنید توصیه ی من این است که اولین انتخابتان اولیا ی خودتان باشند حتی اگر کمتر وقت و فرصت دارند و حتی اگر تخصص آموزشی ندارند تصمیمات خود را پیوسته به ایشان بگویید ودر مورد بر سر دوراهی ها و ابهام هایی که درمورد روش ها در ذهنتان وجود دارد با ایشان مشورت کنید . اگر تاکنون این کار را نکرده اید از هم اکنون آغاز کنید . در طول زندگی تان در مورد تمام تصممیات مهم با مادر و پدر مشورت کنید و البته تصمیم را خودتان بگیرید . پس از اعضای خانواده دوستان جدی و هماهنگ ، افراد تاثیر گذاری برای گفت و گو و قطعیت بخشیدن به هدف ها و برنامه ی شما هستند.

اگر جزء گروه سوم هستید .باید به تدریح بر نقش خودتان بیفزایید . ابتدا ایده ها را خودتان بدهید برای پیدا کردن بهترین روش ها برای مطالعه ی هر درس و هر سوال دیگری که مربوط به هدف گذاری و برنامه ریزی است ابتدا خودتان ایده و نظر بدهید . ابتدا خودتان و سپس از دیگران بخواهید نظرشان را بگویند . نقش خودتان را فعال تر کنید . اگر خودتان نقش فعال تری در برنامه ریزی داشته باشید برنامه تان شفاف تر و واضح تر خواهد شد این چنین برنامه ای با شرایط شما سازگارتر خواهد بود و احتمال این که تصمیمات صحیحی بگیرید بیشتر می شود.

اگر جزء گروه چهارم هستید و تا کنون عادت نداشته اید که خودتان فکر کنید و تصمیم بگیرید و هدف گذاری کنید . وقتی برنامه را از پشتیبان یا مشاور گرفتید خوب روی برنامه فکر کنید آن چه را برای خودتان مناسب نمی دانید حذف کنید و آن چه را مطمئن هستید برای شما مناسب است اجرا کنید . روی نکات برنامه ای که دیگری به شما می دهد فکر کنید و در مواردی که شک و ابهام دارید سوال بپرسید . حتما با خانواده تان مشورت کنید که فرد مناسبی را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده باشید .

اگر جزء گروه پنجم هستیدو به برنامه ریزی اعتقاد ندارید و برنامه ریزی را اتلاف وقت می دانید . به این نکته توجه کنید که برنامه ریزی زمان زیادی نمی گیرد . اگر نمی خواهید برای آینده تان تصمیم بگیرید و برنامه ریزی کنید آن چه را انجام می دهید روزی یک یا دو دقیقه در دفتر برنامه ریزی تان ثبت کنید .

نوشتن دفتر برنامه ریزی و تکمیل صفحه ی ۱۸۲ سبب می شود به طور پیوسته روی عملکرد خودتان مسلط باشید و خودتان با یک نگاه از بالا مسیر مطالعه تان را ببینید و گام به گام در مسیر صحیح پیش بروید.

برنامه ی واضح و شفاف داشته باشید . چگونه ؟

تصمیمات مشخص و قاطع بگیرید . تصمیمات خود را در جایی بنویسید . تصمیمات و برنامه ی خود را با دیگران ( مادر ، پدر ، خانواده و دوستانتان ) در میان بگذارید . وقتی تصمیمات خود را می نویسید و به دیگران می گویید از گنگی و ابهام در تصمیمات کاسته می شود . افرادی که خودشان را بهتر می شناسند نقاط قوت خود را تشخیص می دهند و برنامه ی واضح و شفاف دارند و می توانند به صورت خلاصه و دقیق برنامه ی خودشان را بیان کنند نتیجه ی بهتری می گیرند . وقتی نمی دانیم کجا می رویم معلوم هم نیست که در چه زمانی و به چه مقصدی خواهیم رسید . بهترین راه برای این که ذهن و برنامه تان شفاف شود این است که خودتان نقش موثر در برنامه ریزی داشته باشید برنامه تان را بنویسید و پیوسته برای خودتان و دیگران توضیح دهید.

روش های مناسب برای ماه های پایانی

روش هایی که در این جا بیان خواهم کرد همیشه صحیح هستند اما در ماه های پایانی اهمیت بیشتری دارند

بیشتر تمرین کنید . هر چه به پایان سال نزدیک می شوید نسبت تمرین کردن به مطالعه را افزایش دهید . یکی از عناصر جمع بندی خوب تمرین بیشتر است . از دوباره خوانی کم کنید به تمرین و حل مساله و تست بیفزایید.

هر وعده ی مطالعه را با تمرین آغاز کنید .

ابتدا یک مجموعه تمرین را حل کنید و سپس با انگیزه و آگاهی بیشتر به سراغ مطالبی که ضروری تر است بروید وآن ها را مطالعه کنید وقتی تمرین می کنید توهم تان در باره ی آن چه واقعا بلد هستید از آن چه آشنا هستید ولی بلد نیستید و به اشتباه فکر می کنید بلد هستید تصحیح می شود . واقعیت از توهم تفکیک می شود . ضمنا وقتی تمرین می کنید آن چه را قبلا یادگرفته بودید وواقعا هم بلد هستید باردیگر اما به روشی جدید و متفاوت در ذهنتان ثبت می شود . وقتی امتحان می دهید فقط یادگرفته های قبلی را به طور خنثی به خاطر نمی آورید و تکرار نمی کنید بلکه به روشی جدید و متفاوت از قبل آن ها را یاد می گیرید.

جدید خوانی را کمتر کنید . تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری کامل مهم است.

بیشتر امتحان دهید.

هر چه به پایان سال نزدیک تر می شوید جدید خوانی را کمتر کنید بیشتر به سراغ تثبیت آموخته های قبلی بروید و یاد گیری های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل کنید . در کارنامه ی بازیابی و از میان سوال هایی که قبلا امتحان داده اید سوال های درست را پاسخ دهید سپس به سراغ سوال های اشتباه که همان یادگیری های ناقص شماست بروید روی سوال های شک دار و آن چه فراموش کرده اید بیشتر وقت بگذارید . بیش از آن که به فکر جدید خوانی باشید آن چه را قبلا خوانده اید تقویت کنید و آن ها را که به طور ناقص یادگرفته اید به یادگیری کامل تبدیل کنید . در دوران جمع‌بندی، اشتباهات، جواهر هستند.

به جای شروع از نقاط ضعف از نقاط قوت آغاز کنید.

این یک دستورالعمل قطعی نیست یک پیشنهاد است اگر از نقاط قوت خود شروع کنید اولا انگیزه تان و اعتماد به نفستان بیشتر می شود ثانیا بهترین روش های خودتان را کشف می کنید . نقاط قوت شما حاصل روش های موثر و خوب شماست وقتی از نقاط قوت شروع می کنید به روش های خوب خودتان هم فکر می کنید و آن روش ها در ذهن و عمل روزانه تان تثبیت می شود.

به این الگوی پیشنهادی توجه کنید و اگر برای خودتان مناسب دیدید اجرا کنید در این الگو اولویت را به نقاط قوت پایدار می دهیم و به تدریج به سمت تقویت و بهبود ضعف ها حرکت می کنیم ابتدا دستاوردهایتان را تثبیت می کنید ممکن است شما بخواهید مسیر معکوس را بپیمایید ولی خوب است بیشتر فکر کنید تا بهتر تصمیم بگیرید که کدام مسیر برای شما بهتر است.

ابتدا نقاط قوت پایدار خود را تثبیت کنید .نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید.

مبحث هایی را که نیاز به اندکی تلاش دارند پیدا کنید ( مبحث های تلنگری ) این مبحث ها را به نقاط قوت خود تبدیل کنید . این ها مباحثی هستند که معمولا در آن ها اشتباهتان زیاد است و تصور می کنید که بی دقتی دارید . یادگیری های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل کنید.

درس ها و مباحث چالشی ، نقاط ضعف :در این جا به صورت گزینشی و انتخابی قسمت های اولویت دارتر را انتخاب کنید . قسمت ساده تر را که زودتر و بهتر یاد می گیرید را انتخاب کنید . هیچ درسی را کنارنگذارید اما دراین گونه درس ها و مباحث قسمت های زودبازده را برای خودتان انتخاب کنید .

منسجم و پیوسته حرکت کنید .

از این شاخ به آن شاخ نپرید . روی تصمیم های عاقلانه ای که می گیرید اصرار کنید و آن قدر ادامه دهید تا به نتیجه برسید . به دنبال راه های میان بر و غیر عادی نباشید .همه ی راه های موثر عاقلانه و منطقی است .و در پایان ...

خودتان را بیشتر باورداشته باشید به توانایی ها و قابلیت های خودتان بیشتر اتکا کنید و از مشورت مادر و پدر و دوستان خوب بیشتر بهره بگیرید . آینده تان را خودتان می سازید با دست ها و با اندیشه ی خودتان

 

آموزشگاه پارسايی
خدمات کاربران
آموزشگاه پارسایی با بيش از دو دهه تجربه ، نوآوری و نتايج درخشان خدمات زير را در راستای تکميل و تقويت بنيه علمی دانش آموزان و رفاه حال همشهريان محترم ارانه نموده است .

دعوت از با تجربه ترين مولفان و مدرسان کشور و استان
برگزاری همايش های جمع بندی در راستای آمادگی بيشتر دانش آموزان در دوران کنکور
آدرس دفتر مرکزی : اصفهان ، خيابان نيکبخت غربی، روبروی کتابخانه ميرداماد ، آموزشگاه پارسايی
   
شماره تلفن: ۹۵۰۱۱۱۹۵ - ۰۳۱

پست الکترونیک: info@Parsaee.ir


آدرس وب سایت: www.Parsaee.ir
اطلاعات آموزشگاه
استفاده از مطالب وبسایت آموزشگاه پارسايی برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و برنامه نویسی توسط تارنما پیشرو پارسا می باشد

© 2016-2017 PARSAEE.IR. All rights reserved. We use cookies to offer you a complete experience.
جلسه برترهای کاظم قلم چی
کانون فرهنگی آموزش - پارسايی
Kanoon Farhangi Amoozesh - Parsaee
آمار وب سایت