تنها نمايندگی کانون فرهنگی آموزش - اصفهان دختر
 
کانال رسمی پارسايی در تلگرام
برای ورود به پرتال کليک کنيد
 
۸ سخنرانی برتر TEDدر حوزه‌ی روانشناسی 
• نویسنده: مريم محمدزمانی     • تاریخ ارسال خبر: جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶    • گروه خبری: روانشناسی و یادگیری    
  سخنرانی‌های TED ) Technology, Entertainment & Design ) امروزه در دنیا طرفداران بسیاری دارد. البته تمام آن‌‌ها از پشتوانه‌ی علمی برخوردار نیستند و دلیل معروفیت‌شان،  نحوه‌ی ارائه‌ی آ‌ن‌هاست. در این‌جا ۸ سخنرانی علمی را معرفی می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم این سخنرانی‌ها را ببینید.
دانیل کاهن‌من، جیمز دانکن دیویدسون

ترجمه‌ی: نرجس بشیری

همه می‌دانیم که انسان مخلوقی عجیب، پیچیده و زیباست که اغلب رفتاری غیرمنتظره و شگفت‌انگیز دارد. این امر گاهی کنار آمدن با او را دشوار می‌سازد و در عین حال به او جذابیت می‌بخشد.

ویژگی‌های عجیب انسان انگیزه‌ای برای روان شناسان است؛ کسانی که تلاش می‌کنند تا ذهن ما را بکاوند و از فرآیندهایی پرده برمی‌دارند که ما را به شکل دیوانه‌واری غیرقابل پیش‌بینی و به طور عجیبی  پیچیده می‌سازند. پی‌بردن به برخی از چیزهایی که این کاوش‌ها آشکار کرده‌اند‌، نه تنها روشی عالی برای تقویت ذهن است، بلکه می‌تواند به موفقیت شغلی و روابط اجتماعی شما کمک کند. این سخنرانی‌ها که درباره‌ی بعضی موضوعات مهم ایراد شده است، آموختن روان شناسی را آسان و  لذت‌بخش می‌کند.
۱. چگونه ذهن یک‌دیگر را می‌خوانیم؟

سخنران: ربکا ساکسه

ربکا ساکسه، استاد عصب شناس موسسه‌ی فناوری (MIT)می‌گوید: «شما برای خواندن ذهن دیگران به کارت‌های تاروت یا ادراکات فراحسی نیاز ندارید. بخشی از محل اتصال لوب گیجگاهی و آهیانه در سمت راست مغز این کار را به خوبی انجام می‌دهد.» و توضیح می‌دهد که این ناحیه از مغز، ما را قادر می‌سازد تا به شکل عجیبی به احساسات، افکار و انگیزه‌های دیگران پی‌ببریم.

"اگر به اصطلاحات و تحلیل‌‌های علمی علاقه‌مندید‌، این سخنرانی مختص شماست." این جمله را جوئل لی در وب‌سایت Makeuseof (که یک وبلاگ فناوری و آپ اینترنتی به شمار می‌آید و موضوع اصلی آن هم نرم افزار، اپلیکیشن‌های مختلف و فناوری است) نوشته است. او این سخنرانی را یک جمع بندی از سخنرانی‌های مورد علاقه‌اش درباره‌ی روان شناسی در TED می‌داند و پیشنهاد می‌دهد که آن را ببینید. Psyblog (سایتی که توسط روان شناس معروف بریتانیایی، دکتر جرمی دین تأسیس شده است و به ارائه‌ی پژوهش‌های علمی درباره‌ی عملکرد ذهن می‌پردازد.) ساکسه را "ابرستاره" روان شناسی می‌نامد
لینک ویدیو :     https://www.youtube.com/embed/GOCUH7TxHRI?&&
M

۲. معمای تجربه در برابر حافظه

سخنران: دانیل کاهن‌من

اگر به دنبال سخنرانی‌های خیلی معتبر TED هستید‌، پیشینه‌ی کاهن‌من حتماً شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. او روان شناسی است که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شده و آثارش جزو پرفروش ترین‌هاست، کاهن‌من از فرصت 20 دقیقه ای خود در TED استفاده می‌کند تا شرح دهد که در واقع دو نوع شادی وجود دارد: نوعی که ما در لحظه تجربه می‌کنیم و نوع دیگری که در خاطراتمان تجربه می‌کنیم. برای افزایش کیفیت زندگی‌تان باید همواره هر دو نوع را در ذهن خود حفظ کنید.

لینک ویدیو :    https://www.youtube.com/embed/XgRlrBl-7Yg?&&
M



۳. پارادوکس انتخاب

سخنران: بری شوارتز

همیشه وجود گزینه‌های بیش‌تر بهتر است‌، این طور نیست؟ اما نه! بر اساس گفته‌های شوارتز، روان شناسی که استدلال می‌کند وقتی مجبور هستیم از بین حدود 6000 برند مشابه خمیردندان یکی را انتخاب می‌کنیم، نه تنها آزادتر نیستیم، بلکه دست و پایمان بسته‌تر است و این امر ما را ناراضی‌تر می‌کند.

سخنرانی شوارتز در  فهرست طویل "سخنرانی‌های روانشناسی TED که باید ببینید" در سایت Quora*  توسط مهندس نرم‌افزار و علاقه‌مند به روان شناسی، تریستان مانتسینگر، ارایه شده است. نام بری شوارتز در "فهرست لی"** هم وجود دارد و لقب "ابرستاره" را از سای بلاگ  گرفته است. خلاصه این که تریستان مانتسینگر همه‌ی‌ این سخنرانی را پیشنهاد می‌کنند.

Qoura: سایت پرسش و پاسخ

lee`s list : شبکه‌ای انحصاری از سرگرمی های تخصصی هنر.

لینک ویدیو :    https://www.youtube.com/embed/VO6XEQlsCoM?&&
M



۴. آیا تصمیماتمان ما را کنترل می‌کنند؟

سخنران: دن اریلی

اگر به فهرست "بهترین سخنرانی‌های TED" (کلی یا فقط روان شناسی) نگاهی بیندازید، همواره اسم دن اریلی، اقتصاددان رفتاری* را زیاد می‌بینید. جالب این است که هر فهرست شامل سخنرانی متفاوتی از او می باشد؛ مردی با انرژی نامحدود. اریلی کم‌تر از پنج بار روی استیج TED آمده و هر بار هم  تحسین‌برانگیز ظاهر شده است.

این سخنرانی را مانتسینگر انتخاب کرده است. بر اساس توضیحات TED در این سخنرانی، اریلی"از توهمات بصری کلاسیک و یافته‌های پژوهشی غیرعادی (و گاهی تکان‌دهنده‌ی‌) خودش استفاده می‌کند تا نشان دهد که هنگام تصمیم‌گیری آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم‌، منطقی نیستیم."

*اقتصاددان رفتاری با روش‌های علمی در فضای روان شناسی شناختی، عوامل مربوط به احساسات و اجتماع را در تحلیل و فهم بازار و عوامل اقتصادی به کار می‌گیرد.این رشته تعامل بین علم اقتصاد و روان شناسی است.

لینک ویدیو :      https://www.youtube.com/embed/9X68dm92HVl?&&M


۵. چه چیزی باعث می‌شود که درباره‌ی کارمان احساس خوبی داشته باشیم؟

سخنران: دن اریلی

کریس ولر، کارآفرین، این سخنرانی اریلی را از میان سخنرانی‌های دیگران ترجیح می‌دهد‌. وقتی او سخنرانی‌های روان شناسی TED مورد علاقه‌اش را فهرست کرد، این سخنرانی را به‌عنوان موردی که واقعاً به ما در کار انگیزه می‌دهد، برشمرد. طبق گفته‌ی ولر، اریلی در این سخنرانی "آزمایشی را بازگو می‌کند که وقتی محققان در کار افراد اختلال ایجاد می‌کردند، آن‌ها خیلی قبل‌تر از پیدا کردن یک کار جدید، دست از کار می‌کشیدند. نتیجه این که افراد وقتی تحسین می‌شوند، انگیزه‌شان بیش‌تر می‌شود."

لینک ویدیو :     https://www.youtube.com/embed/5aH2Ppjpcho?&&
M



۶. گذر زمان، رمز شادی

سخنران: میهالی سیکزنت میهالی

در این سخنرانی، روان شناس معروف، سیکزنت میهالی (یکی دیگر از "ابرستاره" های سایت بلاگ‌) با پرسیدن یکی از بزرگ‌ترین سؤالات زندگی، شما را به چالش می‌کشد: چه چیزی ما را شاد می‌کند؟ او تأکید می‌کند که پاسخ، شهرت یا پول نیست، بلکه گذر زمان است. (همان حسی است که وقتی شدیداً روی کاری که در آن ماهرید، تمرکز می‌کنید، دیگر گذر زمان را متوجه نمی‌شوید.)

لینک ویدیو :    https://www.youtube.com/embed/fXleFJCqsPs?&&
M



۷. توانایی انتقادپذیری

سخنران: برین براون

این یکی از پنج سخنرانی خیلی معروف TED در هر بازه‌ی زمانی است؛ توضیحات مؤثر براون از چالش‌های  خود با خجالت و اختیار. او گاهی داستان‌های شخصی خنده‌دار را با پژوهش‌های معتبر کنار هم می‌گذارد تا بینندگان را متقاعد کند که شکل‌گیری روابط واقعی نیاز به شجاعت برای انتقاد پذیربودن دارد. ماریا پاپوا* در وبلاگش این سخنرانی را" **TEDx gem مورد علاقه اش" می نامد.

*پاپوا نویسنده، وبلاگ‌نویس و منتقد بلغارستانی، که به خاطر وبلاگش (brainpickings) شهرت دارد.

** TEDx gem بخشی از سایت TED که برنامه‌هایش مستقل تهیه می‌شوند.

لینک ویدیو :         https://www.youtube.com/embed/iCvmsMzlF7o?&&
M



۸. روان شناسی شرارت

سخنران: فیلیپ زیمباردو

البته روان شناسی فقط به شادی و موفقیت نمی‌پردازد. این رشته به جنبه‌های تاریک‌تر ذات انسان و این که چه چیزی ما را به سوی رفتارهای ناشایست و حتی کاملاً شیطانی سوق می‌دهد نیز می‌پردازد. این موضوع سخنرانی ستاره‌ی معروف روان شناسی، زیمباردو است (مانتسینگر نیز این ویدیو را پیشنهاد کرده است). این سخنرانی "اطلاعات و تصاویر گرافیکی دیده نشده از محاکمه‌های ابوغریب را هم به اشتراک گذاشته شده است."

اما نگران نباشید! همه‌ی سخنرانی بحث از ناامیدی و بدی نیست. براساس توضیح رسمی این سخنرانی در TED، زیمباردو "از جنبه‌ی دیگر نیز صحبت می‌کند: این که قهرمان بودن چقدر آسان است و چگونه می‌توانیم در این تقابل (تقابل خوبی و بدی) موفق باشیم."

لینک ویدیو :   https://www.youtube.com/embed/OsFEV35tWsg?&&
M



منبع: www.airsassociation.org   (این متن ویرایشی است از مقاله‌ای که در سایت Inc.com توسط جسیکا استیلمن منتشر شده است.)
آموزشگاه پارسايی
خدمات کاربران
آموزشگاه پارسایی با بيش از دو دهه تجربه ، نوآوری و نتايج درخشان خدمات زير را در راستای تکميل و تقويت بنيه علمی دانش آموزان و رفاه حال همشهريان محترم ارانه نموده است .

دعوت از با تجربه ترين مولفان و مدرسان کشور و استان
برگزاری همايش های جمع بندی در راستای آمادگی بيشتر دانش آموزان در دوران کنکور
آدرس دفتر مرکزی : اصفهان ، خيابان نيکبخت غربی، روبروی کتابخانه ميرداماد ، آموزشگاه پارسايی
   
شماره تلفن: ۹۵۰۱۱۱۹۵ - ۰۳۱

پست الکترونیک: info@Parsaee.ir


آدرس وب سایت: www.Parsaee.ir
اطلاعات آموزشگاه
استفاده از مطالب وبسایت آموزشگاه پارسايی برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و برنامه نویسی توسط تارنما پیشرو پارسا می باشد

© 2016-2017 PARSAEE.IR. All rights reserved. We use cookies to offer you a complete experience.
اخبار روانشناسی و یادگیری
کانون فرهنگی آموزش - پارسايی
Kanoon Farhangi Amoozesh - Parsaee
 
آمار وب سایت